Spelutvecklare

En vanlig uppfattning bland casinospelare är att spelen framställs av respektive casino online. Det är faktiskt ganska ovanligt. Normalt sett levereras casinospelen av ett eller flera externa företag.

Företag som är specialiserade på att tillhandahålla casinospel till nätcasinon kallas inom casinobranschen för spelutvecklare. Gemensamt för de spel som spelutvecklarna tillhandahåller är att:

  • det är spel som kan spelas för pengar
  • det finns olika utfall i spelen
  • utfallen triggas slumpmässigt

Det finns hundratals olika spelutvecklare som framställer casinospel. Du kan läsa om flera av dem om du klickar på ”läs mer” under respektive spelutvecklares logga nedanför. Längre ned på sidan (under samtliga loggor) finner du också mer ingående information om vad spelutvecklare gör och hur de jobbar.

Aristocrat
GameArt
Endorphina
Big Time Gaming
Rabcat Gambling
Yggdrasil Gaming
WMS Gaming
Thunderkick
The Stars Group egna casinospel
STHLM Gaming
Rival Gaming
Red Tiger Gaming
RealTime Gaming
Quickspin
Pragmatic Play
Playson
Play’n GO
PAF
OpenBet
NYX
Novomatic
NextGen Gaming
NetEnt
Microgaming
Leander Games
iSoftBet
IGT
Genesis Gaming
Evolution Gaming
Elk Studios
Blueprint Gaming
Betsoft
Bally Technologies
1X2 Gaming

 

Dagens casinospel på nätet

Charles Fey, mannen som allmänt betraktas som den som framställde den första moderna sloten, hade en väldigt enkel arbetstes. Den gick ut på att så länge det fanns ett myntinkast, en myntbehållare, och något intressant där emellan, har man en slot.

Mycket har hänt sedan Charles Fey introducerade sin slot under 1880-talet. Det finns dock inga större principiella skillnader mellan dagens och gårdagens utvecklare av slots eller casinospel överlag. Det handlar fortfarande om att ta emot och betala ut pengar, och där emellan underhålla den som spelar.

Dagarna där casinospelen bestod av slots med mekaniska armar, är över sedan länge. Idag utvecklas extremt avancerade digitala spel som kan kosta många miljoner att ta fram.

Vilka casinospel är det som spelutvecklarna tar fram? Det är upp till dem själva. Det finns inga regler om vad ett casinospel ska bestå utav. Det finns så klart branschetiska regler och regler kring revision, men inte kring själva spelkoncepten.

Slots

Slots är det som man kallar för enarmade banditer, spelautomater, spelmaskiner med flera namn. Detta är den största spelkategorin och det avsetts mest resurser för att framställa slots. Vissa spelutvecklare har valt att uteslutande skapa slots.

Den stora trenden inom slots har de senaste åren varit så kallade branded slots. Det är slots som bär ett tema från exempelvis film, TV, musik, noveller osv. Spelutvecklaren ingår då avtal med de som äger rättigheterna till temat ifråga. Några exempel på branded slots är:

  • Från Microgaming: Terminator 2, Jurassic Park, Playboy
  • Från NetEnt: Frankenstein, Scarface, Guns N’ Roses
  • Från iSoftbet: Beverly Hills 90210, Rambo, Platoon
  • Från IGT: Avatar, The Hangover, Sex and the City

Ibland gör spelutvecklare också så kallade exklusiva slots till vissa casinon. Det är spel som bara kan spelas hos ett särskilt casino.

Bordsspel

Craps, blackjack, roulette, baccarat, red dog, sic-bo och andra spel som spelas vid ett bord är det som kallas för bordsspel. Särskilt blackjack, roulette och baccarat är väldigt efterfrågade bland casinospelare.

När det gäller slots kan spelutvecklarna hitta på nya teman i all oändlighet och med det hela tiden vara nyskapande. Det är inte lika lätt att skapa nya bordsspel. Spelutvecklarna arbetar ständigt med att ta fram nya bordsspels-koncept, men oftast utvecklar de små varianter av klassikerna. Du kommer exempelvis se väldigt många varianter av blackjack om du besöker ett onlinecasino.

Live casino

Något av det mest intressanta inom spelutveckling idag är live casino. Det är främst Evolution Gaming och NetEnt som utvecklar spel i live casino-format.

De spel som gör sig bäst i live casino är bordsspel. Det är främst blackjack, roulette och baccarat som dominerar spelutbudet i live casino.

Andra spel

 De större spelutvecklarna har en enorm bredd i sina respektive spelutbud. Skraplotter, videopoker, keno, lotterier av olika slag med mera är mindre populära spelkategorier, men finns att spela hos de flesta casinon.

Casinospel i VR och AR

VR står för Virtual Reality och AR står för Augumented Reality. Det förstnämnda handlar om datagenererad ”verklighet” medan det sistnämnda handlar om förstärkt verklighet.

Med ett par Oculus Rift-glasögon och ett konto på ett casino med en spelleverantör som levererar VR/AR-spel, kan du testa denna speltyp. Som ett exempel finns det spel där kan du ta upp virtuella kort med dina händer när du spelar poker i VR.

Jackpottspel

Ibland finns det en jackpott att vinna i ett casinospel. Det är spelutvecklarna som skapar spelen som bestämmer om de ska ha en jackpot och hur den eventuella jackpot-strukturen ska se ut.

Stora jackpots är ett prestigemärke för spelutvecklare. Det är även tacksamt att använda sig av i sin marknadsföring. Därför jobbar flera spelutvecklarna hårt med att vara de som kan erbjuda spel med störst jackpots.

De stora jackpottarna som har en progressiv struktur är de mest intressanta. Progressiva jackpots innebär att de fortsätter att byggas tills det att någon vinner jackpoten. Den här typen är en förutsättning för att skapa enorma jackpots.

För att göra dem ännu större skapar man jackpots där samtliga spelare från casinon som bär spelet bidrar till att bygga dem. Alla casinon som bär ett spel med en sådan jackpot har alltså samma jackpot. Ett exempel på ett spel med en progressiv jackpot är Mega Fortune.

Intressant nog ville stora casinon att spelutvecklaren (NetEnt) skulle utesluta mindre casinon från att bära Mega Fortune som var dåtidens mest kända jackpot-spel. Tankegången var att de mindre casinona inte bidrog tillräckligt för att bygga jackpoten samtidigt som de hade en chans att dela ut den till sina spelare. Lösningen blev att NetEnt slutligen skapade en uppföljare exklusiv för stora casinon, Mega Fortune Dreams.

När det gäller pengarna som ansamlas i progressiva jackpots är det spelutvecklaren som administrerar den.

Casinospel i mobilen

Det är inte precis samma spel som spelas i telefonen gentemot på exempelvis din laptop, även om det är samma speltitel. Formaten är annorlunda och ett spel måste mobilanpassas för spelvänlighetens skull.

Flash och Unity 3D har varit de två plattformarna som länge dominerat när det kommer till casinospelutveckling. Men båda två skapades utifrån att användas i PC. Under mobiltelefonens utveckling skapades ett nytt behov. Spelutvecklarna tvingades att frångå Unity 3D och Flash som inte var kompatibelt i mobilerna. Lösningen blev HTML5. HTML5 är det allmänna märkspråket för casinospel idag.

Många spelutvecklare stod inför en tuff utmaning att göra sina gamla spel anpassade till mobilen. Men det var en nödvändighet för att fortsätta konkurrera. För att göra gamla spel mobilanpassade krävs det först att spelutvecklaren konverterar spelet till HTML5. Därefter måste spelet anpassas så att det fungerar i Android och i iOS (och eventuellt andra operativsystem i mobiltelefoner).

Casinospelutveckling – en miljardindustri

Företaget som allmänt anses vara de som grundlade den onlinebaserade casinospelutvecklingen är Microgaming. Enligt egen utsago lanserade de världens första onlinecasino år 1994.

Microgaming såg tidigt ett större värde i att licensera ut sina spel till andra casinooperatörer istället för att enbart agera operatörer själva. Spelutveckling blev därefter snabbt kärnan i Microgamings verksamhet. Och istället för att driva egna casinon kunde de lägga all energi, tid och resurser på att ta fram nya och bättre casinospel.

Microgaming är än idag en av branschens ledande utvecklare. Detta beror inte på att det varit brist på konkurrens. Tvärtom har det genom åren tillkommit otroligt många spelutvecklare och nya dyker upp hela tiden. Tack vare att onlinecasino som industri vuxit så oerhört mycket får många företag plats att konkurrera.

Om man jämför den svenska casinospelutvecklaren NetEnt med den amerikanska TV-spelutvecklaren Electronic Arts värderingsmässigt, visar det sig att det är bolag av jämbördig magnitud. NetEnt hade vid årsskiftet 2017/18 ett börsvärde på omkring en tredjedel av Electronic Arts börsvärde vid samma tidpunkt.

Spelutvecklare, spelleverantörer och spelplattformar

Den som läser på olika spelsidor om spelutveckling kan stöta på olika termer som tycks beskriva samma sak. Utöver spelutvecklare kan man ofta läsa om spelleverantörer och spelplattformar. Det finns inget allmänt branschlexikon som klargör skillnaderna mellan dessa begrepp. Men klart är att det finns skillnader mellan olika företag inom spelutvecklings-kedjan.

När man pratar om ”renodlade spelutvecklare” avses de företag som framställer samt distribuerar spel. De större aktörerna på marknaden är oftast av den här typen.

Många stora spelutvecklare distribuerar även andra spel. Det är nämligen en kostsam process att etablera affärsrelationer med casinon och bygga upp hela infrastrukturen för att kunna leverera spel. Därför söker sig ofta mindre spelutvecklare till de större för samarbeten. Tekniken bakom spelen är deras egen, men spelen levereras via ett annat företag.

Det finns också företag som utvecklar casinospel på andras spelplattformar. Återigen är det ofta mindre aktörer som inte har resurser att bygga det nödvändiga ramverken för att från grunden utveckla sina egna spel. Istället utvecklar de spel baserat på en större spelutvecklares plattform. Man skulle kunna likna det vid det som Mercedes-AMG gör. Mercedes-AMG bygger inte egna bilar från grunden utan modifierar Mercedes-bilar.

Sedan finns det företag som enbart distribuerar spel utan att utveckla dem själva. Dessa företag har förr en roll som mjukvaruplattform snarare än spelutvecklare.

I begynnelsen av onlinecasino-tiden var det också vanligare att casinooperatörerna framställde sina egna spel. Det finns fortfarande casinon som framställer egna speltitlar. Detta görs då oftast i samarbete med en eller flera specialiserade spelutvecklingsfirmor. Den vanligaste modellen är dock att casinon hyr in spel från spelutvecklare via en licensieringsmodell.

Hur det går till att utveckla casinospel

Alla spelutvecklare jobbar naturligtvis inte likadant. Ett protokoll för hur utvecklingsfasen för ett casinospel skulle kunna se ut finnes nedan:

Förproduktion

  • Spelkoncept och analys
  • GDD (en spelutvecklingsterm som står för game design document). Det är till för att lägga upp arbetet inför utvecklingen.
  • Projektplan
  • Ritningar
  • SRS (Software Requirements Specification – ett styrdokument)
  • Slutgiltig GDD
  • Designritningar i olika led, UI (user interface), UX (user experience)
  • Dokument för teknisk design
  • Signatur från kunder (casinon som ska erbjuda spel till spelare)

Produktion

  • Design
  • Programmering
  • Ljud
  • Modultester
  • …med mera

Det är mycket som går in i produktionen. Under hela produktionstiden utvecklar man, modifierar, testar och utvärderar tills spelutvecklings-teamet är klara.

Postproduktion

  • Leverans av beta-produkt
  • Gold Master Release (versionen som är tänkt att släppas)
  • Produkttester
  • Slutgiltig leverans av produkt
  • Utvärdering och vidare tester
  • Support och underhåll

Ovanstående är ingen komplett steg-för-steg-guide för hur spelutveckling går till, men ger en uppfattning om processen.

Microgaming har via sin officiella Youtube-kanal delat med sig av ett klipp som visar delar ur processen när de utvecklade sloten Avalon II.

För vidare insyn kan du se delar av arbetet från enskild casinospelutvecklare som heter Todd Rivers. Han driver RDI Studio delade med sig om hur han konverterade en slot till ett keno-spel.

Spelsäkerhet och rättvist spel

En av de grundläggande sakerna i casinospelutveckling är slumpgeneratorerna. Dessa kallas ofta för RNG som står för Random Number Generator. De består av avancerade algoritmer som ska efterlikna total slumpmässighet.

Det finns seglivade teorier kring det här om casinospel är slumpmässiga. Ibland pratar dessa konspirationsteoretiker om ”lösa” och ”tajta” spel. Enligt teorierna ska lösa spel betala ut mer och tajta spel betala ut mindre.

Det är visserligen sant att det finns olika återbetalningsplaner för olika spel. Dessa återbetalningsplaner brukar man kalla för RTP som står för Return To Player. RTP för ett spel kan vara 96.1 % och för ett annat 97.8 %. Det finns dock inget som kan göras för att under spelets gång skruva spelets RTP till att bli varken lösare eller tajtare.

Om man tittar på informationsbladet för Thunderkicks populära spel Pink Elephants står det under punkt 8.1 att:

”The theoretical player return percentage for Pink Elephants is 96.1 % with a hit frequency of 22.8 %.

There are no strategies, features or settings that the player can change that will affect the payout”

I Pink Elephants vinner man alltså på 22.8 % av sina snurr. I genomsnitt betalas 96.1 % av insatserna tillbaka till spelarna (det gör att spelutvecklaren har satt husets fördel till 3.9 % i det här spelet). Och som de skriver kan man inte som spelare göra någonting för att rucka på dessa siffror.

Kan casinot eller spelutvecklaren justera eller ”rigga” spelen? Casinon driver inte spelen och har ingen möjlighet att göra någonting. Rent teoretiskt skulle en spelutvecklare kunna ändra i koden i sina spel och därmed också justera utbetalningsplanen. Det vore dock högst olagligt.

Utöver att säkerställa att spelen är slumpmässiga finns det fler saker att iordningsställa för att garantera spelsäkerheten. Allt som händer i spelen måste övervakas och loggas. Det inkluderar alla interna funktioner. Spelen måste exempelvis klara en oväntad krasch utan att någon speldata går förlorad. Om man är på väg att vinna stora pengar i ett jackpot-spel så ska man inte gå miste om den chansen bara för att man exempelvis tappar internetuppkopplingen. Det är spelutvecklarens ansvar att logga allt spel.

Ackreditering

Ackreditering, eller kvalitetssäkring, är otroligt viktigt i casinobranschen. Man kallar oberoende ackrediteringsfirmor för ATF (accredited test facilities) som ser till att regler följs, spelare skyddas och överlag att spelen utvecklas och drivs på rätt sätt.

Några exempel på kända ackrediterings-institut som specialiserat sig på certifiering av gambling-mjukvaror och system är eCOGRAGaming Laboratories International, iTech Labs och Technical Services Bureau.

Jobba hos en spelutvecklare

Efter att intresset av onlinecasino exploderat har det tillkommit väldigt många nya jobbmöjligheter. Inte minst hos spelutvecklare.

De kunskaper som krävs för att jobba hos en casinospelutvecklare skiljer sig inte mot de kunskaper som krävs för att jobba hos andra typer av spelutvecklare. Branschen är ständigt på jakt efter nytt folk och du kan enkelt finna vakanta platser för exempelvis:

  • Quality Assurance Engineer
  • HTML5 / JavaScript Developer
  • 3D Artist
  • 2D Artist
  • Game Mathematician
  • Continuous Delivery Engineer
  • Frontend Developer
  • Backend Developer
  • Data Analyst
  • …med mera

Det är ofta bra att ha adekvat utbildning för att maximera chansen att få ett jobb som spelutvecklare. Det är dock inte ovanligt att de anställer talanger som bevisligen är duktiga på något kodspråk – trots att de inte har formell utbildning. Om man är otroligt duktig i avancerade program som Maya 3D till exempel kommer man vara högintressant bland utvecklarna.

Relationen mellan casino och spelutvecklare

Det finns naturligtvis många spelutvecklare med olika affärsmodeller. Den absolut vanligaste affärsmodellen är att spelutvecklare låter casinon inhysa deras spel genom programvarulicens.

Spelutvecklarna tar vanligtvis en avgift enligt avtalad avgiftsstruktur. Principen är att spelutvecklaren får x % av vinsten som uppkommer i var och ett av casinospelen som levererats. En tumregel är att spelutvecklaren tar 15 % av överskottet på månadsbasis. Avgiftsstrukturen kan dock variera.

Det huvudsakliga inom spelutveckling är att casinospelen uppskattas av spelarna. Om inte tillräckligt många vill spela spelen kommer inte tillräckligt med pengar genereras och det är naturligtvis inte bra för något företag. Med det sagt räcker det inte bara med att göra bra spel. Spelutvecklingsföretaget måste ha en bra säljkår som kan sälja in spelen hos casinon. Att övertyga casinooperatörerna att inhysa just deras spel är bland de tuffaste uppgifterna för en spelutvecklare. Det är särskilt sant för nykomlingar i branschen.

Ett casino som anser att en spelutvecklares spel är väldigt bra kan av andra anledningar bortom spelens kvalité ändå säga nej till samarbete. Det kan exempelvis handla om integrering av spelen. Om det är krångligt kanske det inte spelar någon roll hur bra spelen än är.

De större spelutvecklarna brukar ansvara för hosting. Inom det ryms all teknisk drift samt att de håller koll på speltransaktionerna. Detta är en solid försäljningspunkt för spelutvecklarna som gör detta.

Det kan också finnas säkerhetsfrågor som spelutvecklaren lämnat åt casinooperatörerna att lösa. För att förenkla casinooperatörerna och öka chansen för ett samarbete försöker många spelutvecklare tillhandahålla kompletta spelintegrerings-lösningar. Poängen är alltså att företag vars affärsidé är att framställa och hyra ut casinospel, ofta gör väldigt mycket mer än så.

Samtidigt har spelutvecklarna inte bara skyldigheter. De ställer naturligtvis även krav på vilka operatörer som får bära deras spel. Det vore väldigt illa om man kunde spela en spelutvecklares spel hos ett casino som drivs amatörmässigt. Därför måste spelutvecklarna ställa krav på operatörerna.

Spelutvecklares spelansvar

Det är en svår balansgång för en spelutvecklare att å ena sidan utveckla så underhållande spel som möjligt och samtidigt anstränga sig för att folk inte fastnar för mycket i spelen.

Spelutvecklare förväntas ta ett stort spelansvar. De regler som spelutvecklarna förhåller sig till för att undvika att hetsa till spel är ofta uppsatta av de själva. Många tar Global Gambling Guidance Group och deras rekommendationer som mall för detta.

Självexkludering är en sak som många spelutvecklare ger stöd för. Casinon kan ges möjlighet att blocka spelare från att nå en viss spelutvecklares spel, till exempel.

Spelargränser är något annat som vissa jobbar med. Likaså notifieringssystem som talar om för den som spelar hur länge denne spelat och hur mycket som vunnits eller förlorats under pågående spelsession.

Vi använder oss av cookies. Acceptera gärna vår integritetspolicy. Läs mer om cookies här.