Postkodlotteriet

Det är inte vem som helst som får bedriva spel i Sverige. Svenska staten har enligt lag monopol på spel om pengar eller pengars värde i Sverige. Man få tillstånd att bedriva spel i Sverige, men det är inte lätt och det finns vissa kriterier. Till exempel så ges inte tillstånd till företag men det kan ges till ideella föreningar. Ett exempel är Bingolotto som arrangeras av Folkspel. De har fått tillstånd av lotteriinspektionen eftersom de anses bedriva allmännyttig verksamhet. Även postkodlotteriet är ett exempel på detta och det är just postkodlotteriet vi ska titta lite närmare på idag.
Att staten har spelmonopol i Sverige motiveras med någon form av godhetstänk där man säger att meningen med spelmonopolet ä ratt upprätthålla folkhälsan. Alltså att om det är staten som bedriver spel så kan vi försäkra oss att det sker snyggt och ärligt samt att spelmissbruk och andra problem som hör spel om pengar till tas om hand ordentligt. Det må vara sant, men det är en ganska rejäl form av hyckleri här.

Alla som har tittat på TV har väl sett reklamerna för svenska spel, bingolotto och postkodlotteriet? Om man nu vill hindra spelmissbruk, ska man verkligen pumpa reklamkanalerna fulla med sin reklam? Jag menar, om det inte är någon annan som får bedriva spel i Sverige så är det ju inte för att slå ut konkurrenterna man behöver göra reklam, det är för att locka spelare till sig. Alltså för att få in mer pengar från spelarna. Nu kan spelare i Sverige spela på andra spelbolag via nätet men det är ett hyffsat nytt fenomen och det är inte det vi tänkt fokusera på eftersom det är privatägda bolag som drivs utomlands och vars enda mål och syfte är att tjäna pengar på sin verksamhet.
Upprinnelsen till det är inlägget är en reklam av postkodlotteriet. Ni kan se reklamsnutten nedan.

Titta på den där reklamfilmen, titta på den igen. Är det rimligt att hävda att man inte vill uppmuntra till spel samtidigt som man sänder en sådan reklamfilm? Egentligen vore det intressant att göra en rejäl analys av reklamfilmen men det behövs inte. Vi kan göra en ganska ytlig och enkel analys. Klippet börjar alltså med att en fru pratar med sin dotter och dottern frågar om pappa kommer. Efter telefonsamtalet uppmanar frugan mannen att gå ned och gratulera de andra. Man ser sedan hur pappan går ensam genom någon liten stad eller by. Vädret är dåligt, musiken deppig och han ser ensam och ledsen ut.

Till slut kommer han till ett Café där det är liv och rörelse och människorna verkar överlyckliga. Pappan går fram till disken och beställer en kaffe av sin dotter som verkar glad att se honom. När han får sin kaffe frågar han vad han ska betala och dottern säger 185 kr. Pappan ser förvånad ut, hur kan kaffet vara så dyrt. 25 kr för kaffet och 160 kr som dottern lagt ut för hans prenumeration på postkodlotteriet. Vilket alltså innebär att även pappan är en vinnare. Det framgår tydligt att hans avighet till att gå dit är för att han inte haft någon lott och är ledsen för att han inte vunnit. Dottern har sett till att han faktiskt vann och när han får reda på det börjar han nästan gråta av lycka. Reklamfilmen är i all ärlighet väldigt bra. Den är gripande och uppmanande och till och med jag, som egentligen inte alls gillar postkodlotteriet blir sugen att köpa en lott.
Det är inget fel på reklamen alls egentligen men i och med att man har monopolet med motiveringen att man vill värna om folkhälsan och samtidigt gör så här uppmanande och gripande reklamfilmer tycker jag talar lite emot själva motiveringen. Det känns snarare som att man vill ha hela kakan för sig själv.

Vi använder oss av cookies. När du använder Vasacasino.se godkänner du vårt användande av dessa. Läs mer om cookies här.