Hur blandar nätcasinon korten?

Det är nog inte bara jag som suttit och spelat casino på nätet och under en blackjackomgång börjat fundera över hur siten blandar korten. Allt är ju digitalt. Hur kan jag veta att korten verkligen blandas och inte bara läggs i en bestämd ordning som är gjord så att jag ska förlora, sakta men säkert. Det hela fick mig att fundera och jag bestämde mig för att göra lite efterforskningar. Många siter, både för casino och poker, visar att deras slumpgenerator är certifierad och godkänd enligt konstens alla regler.

Till en början är det lite problematiskt med slumpgeneratorer på datorer för dessa blir aldrig riktigt slumpmässiga. Datorn och processorn följer instruktioner och du kan aldrig mata in instruktioner i en dator som blir helt slumpmässiga.

Exakt varför det inte går tänker jag inte ens försöka gå in på eftersom jag knappt förstår det själv, men det har att göra med att man i datorers slumpgeneratorer tar hjälp av dataklockan vilket inte gör det helt slumpmässigt.

Visst går det att få en bra slumpgenerator i datorn, men när det handlar om spel om pengar så duger det inte riktigt. Det blir helt enkelt inte riktigt samma sak som om man ska slumpa fram vilken typ av vapen en fiende ska tappa i ett spel, eller om man ska slumpa fram tio nummer i Excel.

Här måste det handla om riktig slump på riktigt. För att få in riktig slump i en dator eller ett nätcasino som vi pratar om i det här fallet så behöver man extern input. Man tar alltså in information utifrån som inkluderas i algoritmen för att slumpa hur korten blandas.

Slump – fast inte på riktigt

Innan vi går vidare med den externa informationen i slumpgeneratorer så ska vi stanna kvar lite och prata om problematiken kring slumpgeneratorn i till exempel Excel. Excels slumpgenerator är en så kallad PRNG, vilket står för Pseudo Random Number Generator. Som namnet antyder är den inte totalt tillförlitlig. Anledningen är, som redan nämnts ovan, att det aldrig går att få det helt slumpmässigt i en dator.

I Excel till exempel så är deras randomfunktion inbakad i programmets kod. Det är en så kallad mjukvarualgoritm som bestämmer hur slumpgeneratorn fungerar där. Det innebär att skulle man använda Excels slumpgenerator för att blanda korten så är det möjligt att det skulle bli tillräckligt slumpmässigt för att klara alla tester och då vara en godkänd slumpgenerator.

Men skulle någon lyckas lägga vantarna på algoritmen, så skulle den personen kunna lista ut exakt vilka kort som komma skall. Vilket naturligtvis vore förödande för spelet. Det är därför alla poker- och casinositer använder sig av TRNG, Truely Random Number Generator.

Konsten att få fram äkta slump

Blackjack på nätet skiljer sig lite från när man spelar vanlig blackjack. I vanlig Blackjack har man ett antal kortlekar som blandas ordentligt innan man börjar spela. Sedan drar man ett kort i taget från den blandade högen. Det här gäller också för när man spelar blackjack i live casinot på nätet. Då ser man de fysiska kortlekarna och man ser när korten blandas, eller när de tas upp ur en blandningsmaskin. Man får känslan av att korten är ordentligt blandade och att det inte finns någon oro för fusk.

När man spelar digital blackjack på nätet slumpas vanligtvis varje kort för sig. Det gör att tillvägagångssättet skiljer sig lite från när man spelar vanlig live blackjack. Varje gång ett kort ska delas ut i blackjack på nätet så ska alltså slumpgeneratorn bestämma vilket kort det är som ska delas ut och det behöver komma från en TRNG. För att nå äkta slump så använder man då vanligtvis en mottagare som lyssnar på bakgrundsbrus/radiovågor utanför datorn som inkluderas i algoritmen och man kan på så sätt nå äkta slump då sådant brus och radiovågor inte går att förutse eller kontrollera.

Bakgrundsbruset/radiovågorna är slumpmässiga och omöjliga att kontrollera då dessa svävar runt i kors och tvärs över jorden. Med detta som en faktor så spelar det heller inte någon roll om någon listar ut algoritmen eftersom man inte känner till hur radiobruset kommer att se ut. Väldigt förenklat så går det att jämföra med om någon skriver en matematisk formel och man ska lista ut vad resultatet blir.

Har du formeln så blir det väldigt enkelt att lista ut resultatet, om det i formeln ingår att man ska kasta 10 tärningar och ta hänsyn till tärningarnas värde i resultatet så blir det omöjligt även om du har formeln framför dig. Du måste helt enkelt se tärningarnas värde först.

Eftersom detta tas in i realtid så går det inte att i förväg veta tärningarnas värde, och det går heller inte att påverka deras värde eftersom det är perfekt balanserade tärningar. Lite på det sättet kan man se moderna slumpgeneratorer på nätcasinon.

Det värdet som kommer från radiovågorna (eller från tärningarna som i exemplet ovan) kallas ofta för grundvärdet och har man inte grundvärdet så spelar det ingen roll om man har algoritmen, man kan ändå inte förutsäga korten.

Det här är enormt viktigt när det kommer till spel på nätet som handlar om pengar. Det här med att lyssna på radiobrus är heller inte det mest avancerade sättet att skapa slump i datorer utan det finns ännu mer avancerade metoder som kallas Quantum Random Numbers. Här använder man sig av elektromagnetiska fält som finns i vakuum. Det här är dock på tok för avancerat för undertecknad och det är heller inte något som är relevant för casinospel på nätet ännu så vi låter bli att försöka fördjupa oss ytterligare i det.

Hoppas att det här gett lite klarhet i hur de lyckas få fram slump som ska motsvara den som man upplever när man spelar kort och andra slumpspel live. Istället för att blanda leken 4-5 gånger så får man alltså input från radiovågor som ska ge lika stor, om inte större, slump än om man blandar korten för hand.