Leo Vegas
Hämta 50 000 kronor i bonus och 400 free spins hos Leo Vegas

Frank Anderssons Baja 35 hårsmån från rejäl olycka

Frank Andersson är en legend. Vi har tidigare skrivit om historier gällande Frank Andersson och nu har han hamnat i rampljuset igen. Eller rättare sagt, hans båt har hamnat i rampljuset i båtkretsar.

Den 10 juli 2016 var det dags för det årliga Stockholm Poker Run. Det är ett event för båtentusiaster med stora, gärna amerikanska, muskelbåtar. Det är ingen tävling i sig som går ut på att den med snabbast båt ska ta sig först över mållinjen utan snarare en samåkning där man har lagt en ganska lång rutt. Rutten har 5 card stops.

baja35

Vid varje stopp får alla båtar ett kuvert med ett spelkort i. De ska alltså samla ihop fem spelkort och sedan på kvällen efter att båtåkningen är avklarad så spelar man poker med de fem kort man fått tilldelade. Det kostar en slant att vara med i dessa poker runs och vinnaren av kortspelet vinner en stor del av insatsen och tjänar alltså en rejäl hacka på det hela.

Det anordnas ett antal poker runs i Sverige varje år och störst och häftigast är naturligtvis den som hålls i Stockholm. Där är det störst antal deltagare och det är där vi hittar de största, häftigaste och snabbaste båtarna. En legend som Frank Andersson har naturligtvis en rejäl båt även han. Han har en Baja. Baja är en av världens största tillverkare av muskelbåtar och ägs och produceras för närvarande av Sea Ray som också är en gigant i branschen.

Frank Andersson har en Baja 35 med över 1500 hästkrafter. Båtar benämns ofta med märke följt av siffror. I fallet med Frank Anderssons Baja så står 35 för antal fot båten är. Franks båt är alltså drygt 10½ meter. Märken som är inriktade på den svenska marknaden som Ryds och Uttern döper ofta sina båtar efter antal cm istället för fot eftersom vi använder metersystemet i Sverige. Köper man en Ryds 530 så har man alltså en båt som är 5 meter och 30 centimeter, vilket i det här fallet är ungefär en tredjedel av Franks båt.

baja352

Det verkar som att Frank själv inte var med i båten utan hade lånat ut den inför Poker Run och av allt att döma så var förarna helt enkelt inte kompetenta nog att framföra hans båt. I videon, som det finns länk till i slutet av inlägget, så ser man tydligt att båten först tar några rejäla skutt, för att sedan skära och vika av åt babord och passera bara några meter framför två andra båtar i eventet. Tack och lov så var förarna i de andra båtarna snabba och lyckades gira för att undvika kollision. Franks båt gör en bit över 70 knop och av allt att döma så körde förarna i full gas, eller i alla fall nästan full gas och hade vinklat ut dreven för mycket vilket gör att båten går för högt. Dreven är den del av motorn där växelhuset sitter och även där man fäster propellern. Ju mer man vinklar ut dessa, desto närmare ytan kommer propellern.

Propellern får också en vinkel som går snett uppåt vilket pressar ned aktern och lyfter fören. Med många båtar i vattnet så är det väldigt stökig sjö och i farter runt 70 knop (ca 130 km/h) så tappar förarna helt enkelt kontrollen av båten med den höga gångläget. Nackdelen med att vinkla ut dreven så där är att man tappar en del kontroll men å andra sidan får man ett “coolare” gångläge och mer vattensprut akterut (så kallad Rooster). Min gissning är att förarna ville glänsa lite utanför Sandhamn men tog sig vatten över huvudet.

Nedan har ni klippet där Franks ståtliga Baja bara är några sekunder från att bli brasved.

Vi använder oss av cookies. När du använder Vasacasino.se godkänner du vårt användande av dessa. Läs mer om cookies här.